Saturday, March 21, 2009

takut tapi suke.ngeh

Ya Allah, jika setakat ini rezeki yang telau Kau berikan pada aku,
sesungguhnya aku bersyukur ya Allah.
Kau permudahkanlah perjalananku,
cerahkan lah masa depanku,
sesungguhnya Kau yang lebih mengetahui segalanya.

Ya Allah ya Tuhanku,
Jika keputusan SPM ku ini merupakan ujian buat aku,
aku terima dengan redha dan aku bersyukur kerana
aku tahu Kau masih sayangkan aku,
Kau sedarkan aku,
dari aku terus hanyut dengan dunia kealpaan aku sendiri Ya Allah.
Aku mohon kepadaMu ya Tuhan,
Kau berikanlah yang terbaik buat aku.
Masa depan yang akan menggembirakan hati orang tuaku.
Aku taknak mereka kecewa lagi
dan aku taknak mereka pening memikirkan masa depan aku
sebab aku sudah besar dan sepatutnya,
aku yang harus mencorakkan masa depanku sendiri Ya Allah.

Amin amin ya rab bal alamin

Alhamdulilah, terima kasih ya Allah. Permohonanku ke KUIS telah diterima. Dan aku ditawarkan didalam course teknologi maklumat didalam kurungan ; multimedia. InsyaAllah kalau takde aral aku akan kesana untuk mendaftar pada 11 Mei nanti. Mak dengan ayah semacam setuju. Nampak mak sangat eksited aku jadi takut dan buntu pula.

Buntu sebab .. hurm
Macam mana aku nak sesuaikan diri nanti?
Macam mana aku tanpa mak?
Macam mana nanti aku tanpa keluarga disisi?
Macam mana aku nak hadapi masalah sorang-sorang?
Senang cakap ; Macam mana nanti kehidupan aku dekat sana?
Semua benda kena buat sorang-sorang.

Takde keluarga. (*tak lagi bergaduh dengan kaksu)
Takde lagi bebelan mak, tali pinggang ayah, tangan lembut eman dan si jebon kaksu. Aku tak pernah berpisah jauh dari keluarga secara lama. Aku tak bolah kalau mak tak bantu aku buat keputusan. Sedangkan nak beli baju pun mak mesti ada sebelah aku, kalau tak memang aku kebuntuan sorang diri lalu tak jadi membeli apa pun. Takde sapa nak guide aku. Kalau aku buat salah, sape nak tegur aku? Adakah cara teguran tu nanti sama macam mak dengan ayah? Walau seteruk mana cara mak ayah aku marah, tapi tetap penuh kasih sayang. Mak aih. Dalam usia sebesar ini, aku masih mengharapkan mak. Setelah aku tulis perenggan neh, baru aku sedar betapa besarnya pengaruh mak dalam hidup aku ... hurm insyaAllah aku akn cuba berdikari bila ditempat baru nanti.
Tapi tetap nak mak boleh tak? :((



Takde kawan kecuali Tikah. (*Ame sayang, jaga diri!)
Takpe. Sebab sebelum neh memang aku dah biasa takde kawan disisi. Duduk dekat Penang neh mengajar aku untuk tidak berapa sangat mengharapkan kawan. Tapi aku tetap memerlukan sahabat-sahabatku. Ame, Tikah weh aktiviti di ym tetap berjalan okep. Aku buntu. Nanti dekat sana aku dapat tak berjumpa sahabat sebaik korang neh? Harap aku jumpa, sebab sahabat macam korang memang memberi pengaruh besar dalam jiwa aku :( Dapat ke aku sesuaikan diri nanti? Kalau jumpa anak orang kaye yang perangai taleh bla macam mana? Yang suka cakap belakang? Yang suka pandang aku semacam? Yang suka perlecehkan aku? Yang. Yang. Yang .... :(( Harap jiwa aku cukup cekal dan kental untuk menghadapi segala kemungkinan neh. Amin *Harap jugak tak kan jumpa kawan macam beragas yang selalu diceritakan oleh Eny mastura. Mintak dijauhkan kelak merana jiwa raga.


Takde Cerap (ehem)
Memang takde Cerap dekat KUIS tersebut. Tapi ade dalam hati. ngeh :P YM dan handphone masih ade. Harap takkan ade perubahan mendadak. Kalau tak buntu juga menanggung rindu. Ngehe takde panjang sangat perenggan tentang ini kerana pipi sudah merah. Next :P






Selepas aku tengok gambar ni, mengeluh juga aku. Hehe sebab kena berjubah, berbaju kurung, bertudung labuh bagai. Adeh. Aku sebelum neh kalau keluar pakai jeans je. Tshirt. Tudung tak labuh pon macam dalam gambar tersebut. Haiyoh buntu betul. Bukan ape. Sebab dah terbiasa dengan cara sendiri tibe-tibe kena bertukar .. Takpe-takpe perubahan untuk kebaikkan ape salahnya. Doakan aku dapat menghadapi persekitaran baru ni kelak. InsyaAllah.

Harap aku tak menangis setiap hari rindukan rumah.
Harap aku tak akan dibuli. nge
Harap aku dapat kawan yang sekepale.
Harap aku dapat tumpukan pada pelajaran.
(Dah janji pada Tikah dan Ame) InsyaAllah.
Harap aku akan cemerlang lalu mendapat biasiswa percuma yang tak perlu dibayar balik. Ngeh
Harap aku dapat gembirakan mak dengan ayah.
Harap aku dapat jadi contoh kepada adik-adik
Harap persahabatan aku dengan Ame dan tikah tak terjejas.
Harap antara aku dengan Cerap baik-baik saje dan penuh munge2. Ewah
Harap aku dapat sambung belajar ke Mesir. Tapi mak cakap course aku neh takde dekat sane :(
Harap aku dapat sesuaikan diri dengan penuh bahagia, selesa, tenteram, aman damai disana.
Dan yang paling penting ; Harap dikuatkan iman aku dan dijauhkan dari perkara-perkara yang akan merosakkan akidah aku. InsyaAllah.

Harap segala kebuntuan aku disini dapat aku hadapi
dengan baik-baik saja apabila disana kelak :)

p/s : Entry ini didedikasikan untuk JRY sempena menyambut hari jadinya pada 20hb april 2009. Tua sudah sedara neh. eheh ;p

Oh ya bercakap pasal tarikh lahir. Aku memang suka baca perihal rahsia disebalik tarikh lahir neh. Jadi disebabkan JRY mau sambut hari kelahiran aku hadiahkan sesuatu yang akan buat dia lebih mengenali dirinya sendiri KOT. Kalau takde pon baca sajelah jangan banyak bising. AHAHA :P

Kalau anda dilahirkan pada 2hb, 11hb, 20hb, 29hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.
no.2
Tak kira apa pun, anda akan disukai oleh semua orang kerana anda berperanankan Bulan dan semua orang suka akan bulan. Em…bagus! Anda suka bermimpi siang. Anda kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi and perlu membuat perubahan ke atas hidup anda. Anda adalah seorang yang sukar diramal kerana anda membuat perubahan berdasarkan masa dan keadaan. Anda juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi and mempunyai bakat dalam muzikal, seni dan komunikasi lisan.. Sikap anda seperti bulan yang datang keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan anda. Anda boleh menjadi Mahatma Gandhi yang kedua kerana cinta akan keamanan. Anda juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga
JRY dan bulan. eheh :P

4 comments:

JRY The Boonto said...

Entri ni sgt menarik. ko gabungkan kehidupan ko ngn perkataan buntu.. i like. tp itu biar juri tentukan dulu.. aku nak cakap sal tarikh lahir dan bulan..

yaya.. aku akui kebanyakan macam betul jek.. mcm smua ada pada diri aku..hehe.. ni 1st time baca. mana dapat.. bonus ne... tengs..

tunggu pesaing seterusnya..ok

unaOoOuna said...

insyaAllah. Kalau ade rezki aku, ade lah. ngeh :P
aku copy sal tarikh lhr 2 dr blog sp esmpoi :D

Anonymous said...

panjang betul post pasal buntu nie,,, saingan hebt nampk...

Mohd K. Anuar said...

wow, masuk KUIS jugak ke? tahniah, saye juga bekas KUIS tapi ekonomi la dan skarang di ipta pula.

* btw, masih "buntu"? hehe