Friday, March 06, 2009

mesej buat cucunda

Dulu masa aku darjah 4 atau 5 tak silap, aku teringin gile menda alah neh ;


Haha Peanut Butter! :P

Selalu asal pergi kedai Apok je mesti aku dok ngusha menda yang menggodes neh. Nak beli takde duit. Sebab menda alah neh dulu bagi aku agak mahal sekitar Ringgit Malaysia 4+

Time tu sekolah rendah, duit belanja dapat RM 1. Kalo ayah bagi RM 1.50 kira dah banyak sangat dah tu. Bukan macam adik-adik aku sekarang. Mak bagi
RM 2 sorang pon tak cukup lagi. Tak tau bersyukur betul la. Dah la sekolah pagi duit lain, pergi tusyen pon nak duit lain. Sedangkan sebelum pergi tusyen dah makan siap semua dah. Aku dulu pergi Fardu ain duit belanja dapat RM 0.50 saje. Cis. Cis. Cis.

*Luahan dengki seorang penganggur. Ini ko harus peka :PP

Okep. Disebabkan aku memang begitu teringin menda alah tersebut tapi takde duit nak beli, aku meluahkan hasrat aku kepada Nabila syafinas. Dia jiran aku merangkap member kamceng.

Pada suatu hari yang bertuah ;

* Nabila, ko tau tak berapa harga peanut butter yang dekat kedai Apok tu? (Dah tau harga, tapi saja buat-buat tanya)
# Tak silap aku dalam RM4 lebih la. Kenapa?
* Heee, takde lah. Aku teringin nak beli. Tapi duit tak cukup..
# (Nabila macam diam kejap) Ape kata kite kongsi duit nak? Beli peanut butter tu. Pastu kite share la benda tu, ko ambik separuh aku ambik separuh.
* Ha. Ko neh betul ke? Takpe ke?
# Lah ape pulak tak betul. Gedik la ko. Nak ke tak?
* (Bagai orang mengantuk disorongkan bantal) Hehee nak la! Neh sayang ko lebeyy :P

Jadi keesokkan harinye, keinginan aku pon tertunai. Aku dengan Nabila pergi kedai Apok secara duet dan membeli peanut butter yang diidamkan. Tapi bukan seperti gambar diatas. Cap ape tah aku dah lupe.

Setelah sampai rumah dan setelah membahagi menda alah tu, aku pon pulang kerumah dan menikmatinya secara jimat. Sayang nak bagi habis okey sebab nak dapat kemain susah lagi. Jadi harus makan secara beransur ansur.

Macam bila ko makan nasi dengan rendang udang harimau, ko akan makan udang tu setelah nasi ko habis. Walau ko makan nasi hanya dengan kuah rendang tu, ko rela simpan udang tu untuk makan akhir nanti. Tibe-tibe ada malaun curi udang ko dan ko pon mengamuk sakan. Eh kejap-kejap macam dah terkeluar subjek neh. Tapi kejadian begini biasa berlaku bukan? Cit.

Okep. Ape yang aku nak sampaikan begini ;
Sesuatu benda tu bila kita susah nak dapat, kita akan lebih menghargainya dari ko dapat benda tu senang-senang je, bila benda tu takde, ko tak terasa sangat sebab ko dapat benda tu bukan dari usaha ko. Eh, cu ko dapat tak mesej yang grandma nak sampaikan neh? ;P

0 comments: