Thursday, March 05, 2009

Janggut idaman kalbu

Tadi Eman selongkar peti ais dan dia menjumpai sekawan janggut sotong. (Aku tak tau ape penjodoh bilangan untuk janggut sotong. Ade sape-sape tau tak?) Jadi Eman pon memulakan bunga-bunga silatnya didapur.

Dari kejauhan terdengar sayup-sayup suara aku ; "Eman! Jangan la masak sotong tu, esok kakcik nak masak la!"

Eman pon membalas ; "Bio je le! Nanti dah siap kakcik tak boleh eh"

Tak boleh? Alamak. Aku pikir dua tiga kali juga neh. Sambil ulang alik kedapo dan melihat janggut sotong yang telah dimamah oleh air mendidih. (Eman masak ape pon aku tak tahu. Yang jelas nampak air bewarna merah cabai yang agak masin) Layankan aje. Aku bukan nak air tu, aku nak janggut sotong tu. Ehem hati aku berkata.

10 minit berlalu

* Eman janggut sotong neh dah masak lah!
# Belom lagi. Kakcik jangan nak ambik sotong tu.

Heh macam tau-tau saje niat suciku itu.

Lalu tibe-tibe semacam nampak mentol dikepala disebelah kiri. Aku ambil cawan oren dan mengseludup sedikit janggut sotong dan memasukkan kedalam cawan tadi. Lantas melangkah kebilik dan berpura pura seakan membawa secawan milo ais.

Tiba-tiba Eman menjerit ; "Kakcik ambikkkkkkkkkkkkkkkkk!! Yang beso pulak tuu!

Aku kan kakak . KAHKAHKAH :P

Eman bengang lalu dia memasak buat kali kedua. Kali neh janggut sotong yang lagi besar dia ambik. Aku semacam marah-marah tapi suke. Aku marah sebab karang stok lauk untuk masak esok habis. Suke sebab nanti aku boleh seludup lagi janggut tu. Mwehehe :pp

* Eman, sebelum nak masak tu janggut sotong tu kena selawat dulu.

(Eman macam terkebil kebil sambil tangan dia seakan orang sedang memegang tasbih)

Nampak Eman diam, aku sambung lagi.
*Kalo tak selawat nanti ha dah makan jadi darah daging bla bla bla bla

# Dah selawat dah.
* Eman selawat macam mana?
# Usolli ....
* Tu niat nak sembahyang la! (Gelak gila aku kat Eman. Muka dia dah malu-malu. Wakaka )

# (Sambil merengek) Kakcik tolong lah selawat kan. Nanti adik bagi kakcik sikit janggut sotong neh.
* Adik tipu. Adik bukan boleh percaya sangat.
# Betul. Betul. Adik bagi. Kalo tak bagi, nanti perot adik boncit. Tak pon adik akan berak je sampai bila-bila.

Wakaka gila la dia punya risiko. Sanggup perot boncit semata mata untuk janggut sotong tu. Tanpa menunggu lagi, Aku pon menyelawatkan janggut yang menggoda tadi. Heh setel! Dapat juga aku janggut sotong yang diidamkan. Haha

Persoalannya disini ; Tadi janggut sotong yang pertama tak diselawatkan eh? Adeh kalo tak disengajakan takpe kan kan kan kan. Ngeee

4 comments:

asyraf [= said...
This comment has been removed by the author.
asyraf [= said...

emann buat lawak x hengatt akaka
hampir2 da tu selawat ngan niat wakaka~

Anonymous said...

HUSNAT!

unaOoOuna said...

Cerap sayang,
KAHKAH eman salu mcm 2. mengom2 je tapi kite sukee. haha

Shad,
NAZATUL SYUHADA!
:D