Monday, March 23, 2009

KIST dan KUIS

Tadi sekali lagi aku dengan mak ke USM. Tujuan asal untuk menghantar salinan ic dan slip SPM ke KUIS. Okep lepas segala urusan dengan KUIS selesai, tibe-tibe aku ternampak booth KIST (Kolej Islam Sains dan Teknologi). Antara KUIS dan KIST aku memang target dua-dua. Tapi agak malang sebab KIST takde permohonan secara online. Kena pergi temuduga dan ujian bertulis. Jadi harapan untuk KIST terkubur sekejap. Dan fokus aku pada KUIS saje.

Disebabkan ade booth KIST disitu, aku dengan mak saje-saje bertanya bagai. Lepas tu mak tanya kat orang KIST tu. Jap-jap panggil saje orang KIST tu En.Asyraf (kebetulan nama sama dengan Cerap,
terusik sekejap jiwa neh) Haha :PP

Maka terjadilah sesi soal jawap diantara kami bertiga. Tanpa disangka, mak mengusulkan kepada Encik Asyraf supaya mengtemuduga aku. Aku pon macam terkejut dan memang tak bersedia tapi mak suruh aku cuba-cuba saje. Aku pon bersetuju untuk cuba-cuba temuduga sahaja. Haha nasib baiklah En. Asyraf tu ramah dan mudah mesra. Takdelah aku rasa macam situasi kentut tidak lawas. Heh

Sesi temuduga pon dilakukan. Suasana santai-santai sahaja sebab En. Asyraf pon okey orangnye jadi sepanjang temuduga banyak gelak saje. Gelak dengan kemengongan aku sendiri. Haha

# Berikan maksud DNA
* Hehehehe klu takde ke? :D ( Bodoh gila Una. Haha aku lupe bai!)
# (Dia dah sengih-sengih. Cis betul) Okey saya bagi perkataan depan dia "deoxy.."
* Hehehehehehehe :DDD (Gelak kaber. Huwaa jenuh aku pikir, tapi tak dapat jugak neh!)
# Kalau saya cakap deoxyribonucleic acid betul tak?
* (Dengan konpiden aku cakap salah) Wakakaka
# Okey kenapa awak kata salah?
* Errr.. Hehehehhehehe :DDDD
# Haha betul la tu deoxyribonucleic acid tadi.
* Hehehe betul ye? Yang tu la tadi saya nak cakappppp!! (Haha Una mengom!!)

#
Okey neh soalan pengetahuan am. Berikan nama agung kite sekarang.
* Hehehehe (macam biasa gelak dan senyum kaber, woi Una buang negeri la koo!)
# Saya kalau tak tahu neh, memang saya tutup muka dah hehe
* Ala tu ha yang ade anak kecik tu kan?
# Haha ye saya tahu, tapi saya taknak anak dia, saya nak bapak dia :P
* Hehehehe (Aku bukan tak tau, tapi aku terlupa. Tibe-tibe teringat Sirajuddin pulak. Haaha)
# Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin lah ;)
* Ngehehehe xD (Aku pon macam tersipu-sipu. Malu woii)

# Kenapa awak berminat nak masuk sini? Dekat sini takde clubbing. Ngeh3 (Sebab sebelum tu aku sembang-sembang, dia cakap students dari Sabah dan Serawak quit KIST sebab tak tahan dengan cara hidup dekat sana)
* Heyyy saya tak pernah terniat pon nak pergi clubbing tu!
# Haha okey ape yang mendorong awak untuk memilih kos neh?
* Ayah dengan mak saya. Sebab ayah pernah cakap ; nanti ayah dengan mak dah tua, dah saket-saket sapelah ayah nak harap. Kalau ade anak ayah kerja hospital, tau la sikit-sikit pasal penyakit semua neh.
# Okey :D

2, 3 soalan je yang aku macam mengom-mengom. Yang lain aku jawap dengan lancar, alhamdulilah. (Harap apa yang aku jawap tu diterima logik akal. Haha) Lepas tu ada ujian bertulis. 25 soalan.

* Berapa masa nak menjawap neh?
# Ehm saya bagi 5 saat boleh? ;))
* Uishhh :-S
# Haha takde masa, awak jawap je sampai siap :)

Ngeh aku pon menjawap dengan jayanye. Alah soalan tentang diri sendiri saje memanglah berjaya. Cuba bagi soalan AddMath aku keras kat situ jugak kang. Haha :P Dah jawap, semua kertas dikembalikan.

* Okey, ade ape-ape lagi tak?
# Mana mak? Saya nak mak.
* (Hey dia nehhhh) Ye. Ye. Saya pon nak mak saye :P
# (Dia gelak tapi macam malu. Haha)

Mak aku merayap mana tah masa aku tengah temuduga tu. Aku tipon mak tibe-tibe terdengar suara maklong angkat. Cis aku silap tekan nombor. Haha tibe-tibe mak muncul dan mak dengan En. Asyraf tu cakap-cakap bagai. Tanpa disangka En. Asyraf panggil aku dan hulur aku neh



* Eh betul ke saya dapat neh?
# Ye betul lah :D
* Hahaha jawap honggeh-honggeh je tadi tuu. Alhamdulilah.
Terima kaseh yee ;)

Hoorayy! Haha lepas mak dengan ayah fikir-fikir balik antara KUIS dengan KIST. Mak aku pon mengambil keputusan untuk menghantar aku ke KIST. Lagipon dapat pinjaman MARA. Kos pon macam cerah masa depan. InsyaAllah. Jadi 8hb 4 aku akan mendaftar. KIST ada dua satu di Kelantan dan satu lagi di Terengganu. Harap aku dapat di Terengganu tuuu. Abang aku pon ade sane. Dik Fuad pon ade.Hihi

Syukur sangat. Terima kaseh ya Allah. Pada sape-sape yang merasakan masa depan dorang gelap selepas SPM. Ko salah sebab banyak peluang menanti anda. Gigih la cari peluang tu sebab peluang tu takkan datang sendiri tanpa usaha. Aku dulu pon rasa macam mahu bunuh diri je. Haha keje bodoh. Alhamdulilah sebab aku punyai mak dengan ayah yang selalu memberi galakan dan semangat. Macam mana hidup aku tanpa mak ye nanti? T.T
Una,
Kadang-kadang apa yang kite rasa burok tu
tak semestinya burok. Ingat semua tu ada hikmah.
Allah itu banyak rahsia yang kite tak nampak
Dia yang lebih mengetahui dari kite.
Berdoa dan minta lah petunjukNya.
Jangan cepat putus asa okey sayang :)

2 comments:

Anonymous said...

wakakaka! xDD
lawak la ko unaa!!
aku rase aku pun terkial2 nk jawab menda alah tuu..
wakakaka xDD

Mariam Badidu said...

hello. i am just curious. KIST ni, female students wajib bertudung ke? thanks.