Tuesday, March 03, 2009

Petang yang macam cipan

Tadi petang ; semasa aku sedang leka berym.
Tibe-tibe mak panggil.

Aku berdiri dihadapan mak dan aku tengok mak sedang menangis. Kaksu pulak bising-bising. Aduhai kenapa pulak mak aku neh nangis-nangis? Rupanya wayar printer hilang. Hurm. Mungkin si kaksu jebon atau eman cabut dan letak dimana mana. Oh ya. mak sangat perlukan printer sekarang untuk mengprint segala bagai kerja beliau. Kata mak lagi, esok pelawat, pensyarah dll akan datang ke kelas mak. Jadi semua kerja harus dibereskan sebelum esok pagi. Sebab tu mak sangat tension. Tambahan pula, mak penat; uh kerja mak tak pernah habis. T_T

Aku jadi semakin tension. Mak marah-marah. Setiap kali mak marah-marah aku jadi mangsa. Si kaksu jebon tu mengbatu api kan mak lagi. Hati aku yang memang sedia panas dah menjadi bertambah panasssss. Sedangkan aku tak tahu menahu pun pasal wayar tu. Adeh. malang betul la. Habis pasal wayar printer, mak bising-bising pasal kain yang berlonggok dalam bakul tu. Mak cakap mana tanggungjawap aku sebagai anak? Hati aku dah menggelegak uh. Ya ampon.

Aku tahu aku neh tak kerja sekarang. Tapi bukannya aku duduk rumah tak buat ape. Aku masak, kemas rumah, basuh kain semua tu ape? Takkan baju adik-adik semua bagai semua letak kat aku? Sedangkan dorang pun sudah besar panjang. Okep. lupe. Baju mak dengan ayah pon ade sekali.
Mak cakap ; Ape salahnye duduk lipat baju semua tu, tak nampak mak kerja siang malam. Nak lipat baju mak pun tak boleh.

T__________________________T

Haihh. Dah aku buat semua kerja rumah, si kaksu jebon tu buat apa? Bukan aku nak berkira. Tapi kalau semua aku buat makin naik lemak la jebon tuu!

Takpe. Aku simpan perenggan atas dalam hati dan aku pun tadi lipat kain semua bagai. Tibe-tibe kaksu jebon bagi arahan kat aku ; Dah habes lipat tuu, neh ha dalam bilik ade lagi!

Cis! Aku cukup pantang kaksu bagi arahan dekat aku. Dia sapa? Dia cuma adik okeyy! Bukan aku ego sebab aku tak boleh terima arahan. Tapi cara dia tu salah. Dia berlagak macam dia tu besar sangat. Nada percakapan dia tak pernah elok bila dengan aku. Dia sangat kurang ajar. Tak pernah hormat aku sebagai kakak.

Aku memang tak boleh kalau budak macam ni. Memang rasa nak lawan balik. Tapi aku tak bolehhhhh. Setiap kali bergaduh dengan kaksu jebon mesti aku yang menangis. Kenapa aku susah sangat? YEP. Mungkin sebab sifat aku sendiri yang tak suka bergaduh dan senang mengalah. Sebab tu kaksu jebon pijak-pijak kepala aku. Aku sabar lagi.

Tapi sampai bile dia nak jadi macam tu? Mak dengan ayah pon dia lawan. Aku sayang dia tapi disebabkan perangai dia yang kurang ajar buat aku jadi benci dengan kaksu. Hari-hari ade je modal dia nak buat aku naik angin. Kadang-kadang aku macam nak larikkkkk dari rumah uh. HAHA malu laa kakak mengalah dengan adikk. Tapi aku neh tah laaa.

Bila bergaduh dengan jebon tu sampai bertendang bertumbok bagai, aku yang mengalah dulu. Kemudian aku menangis sebab saket la! Saket kena tumbok, saket ati plus dah gerammmm sangattt okeyy. Aku tak tau nak buat macam mana lagi. Aku harap sangat result SPM aku elok dan diterima di mana-mana IPTA - Aku nak keluar cepat dari rumah ni. Uh.


...

1 comments:

Endro.S said...

Slamat malam ... jangan tunggu lama dunia sedang menunggu kehadiran para sahabat. salam sukses
Endro Sunoto
http://kliksumberuang.blogspot.com